Rower gotowy do do sezonu
Pamiętaj przyjacielu, że dobre przygotowanie roweru do sezonu zagwarantuje Ci przyjemność z wiosennych eskapad. Jak przyłożysz się do tego na początku unikniesz awarii później, ale pamiętaj też o bieżących konserwacjach roweru, a ich częstotliwość powinieneś uzależnić od ilości pokonywanych km i warunków w jakich użytkujesz swój rower. Konstrukcja roweru nie jest skomplikowana i jestem przekonany, że domowe warunki w pełni pozwalają nam na przeprowadzanie podstawowych napraw konserwacyjnych i dbania o nasze jednoślady.

Na zewnątrz coraz więcej słońca, budząca się do życia przyroda i coraz wyższe temperatury kuszą, aby wsiąść na swój jednoślad li pokonać pierwsze wiosenne km rowerem. Nie zapominaj jednak, że zanim to zrobisz powinieneś sprawdzić w jakim stanie technicznym jest twój jednoślad. Wykonaj niezbędne czyszczenia, naprawy, konserwacje i przeglądy aby cały sezon cieszyć się bezproblemowym używaniem roweru. W kilku słowach opisałem co możesz zrobić samodzielnie, aby przygotować swój rower do sezonu. Na moim blogu pojawił się już wcześniej artykuł o podobnej tematyce, ale nie był on tak bogaty w szczegółowe informacje na ten temat, a więc zapraszam do lektury.

Umyj swój rower

Po zimie nie ważne, czy jeździłeś czy też nie z pewnością jest na nim odrobina brudu i kurzu. Zacznij więc od czyszczenia tych zabrudzeń przy pomocy gąbki lub szmatki tak, aby nie zniszczyć lakieru. Do czyszczenia możesz użyć płynu do naczyń lub innego środka chemicznego, który ułatwi usunięcie brudu w tym tłustych zabrudzeń z ramy, kół czy też opon roweru. Jak już czyścisz nie zapomnij o wyczyszczeniu obręczy kół. Jeśli myjesz rower w słońcu powycieraj go do sucha, żeby uniknąć wytworzenia się zacieków i smug na lakierze.

Wyczyść łańcuch i napęd

Ważnym elementem wiosennej konserwacji i czyszczenia oraz przygotowania roweru do sezonu jest solidne wyczyszczenie łańcucha i napędu. Łańcuch najlepiej jest ściągnąć z napędu i zanurzyć w benzynie ekstrakcyjnej. Zanim jednak to zrobisz oczyść łańcuch wstępnie z nadmiaru starego smaru, i brudu – sprawdzi się do tego miękka metalowa malutka szczoteczka. Jak już oczyścisz najlepiej jest nalać benzynę ekstrakcyjną do plastikowego pojemnika zamykanego do którego wrzucisz łańcuch, a następnie go zamkniesz. Energiczne potrząsanie powinno pozwolić na rozpuszczenie i usunięcie wszelkich pozostałych zabrudzeń spomiędzy ogniw łańcucha i skutecznie go oczyścić. Gdy wyjmiesz łańcuch osusz go i wytrzyj w szmatkę, aby zebrać resztki zabrudzeń. Jeśli zdjąłeś łańcuch nie zapomnij o odłożeniu zabezpieczenia w bezpiecznym miejscu.

Oczywiście zdejmowanie nie jest konieczne, aby wyczyścić łańcuch – ale pamiętaj, że czyszczenie na napędzie jest trudniejsze i efekty o wiele gorsze i bardziej czasochłonne ponieważ musisz każde ogniwo czyścić z osobna.

Niemniej ważnym elementem konserwacji jest czyszczenie kasety, mechanizmu korbowego i przerzutki. Jeśli kiedykolwiek zdarzyło Ci się czyścić te elementy to doskonale wiesz, że najtrudniejsze jest czyszczenie przestrzeni pomiędzy kołami zębatymi. Bez problemu kupicie w sklepie rowerowym specjalne szczotki lub inne akcesoria do czyszczenia napędów i przerzutek. Na pewno łatwiej dokonać tej czynności gdy zdejmiemy koło. Czym czyścić? Chyba najlepiej benzyną ekstrakcyjną, która doskonale radzi sobie z brudem i tłuszczem. Są też dostępne specjalne zmywacze. Jak już usuniecie wszelkie zabrudzenia również wytrzyjcie szmatką do sucha usuwając tym samym resztki rozpuszczonych zabrudzeń. Nie zapomnijcie o wyczyszczeniu kółek zębatych przerzutki dokładnie je wyczyśćcie, bo zabrudzenia, które tam się dostają najczęściej są przyczyną źle działających przerzutek.

Nie posmarujesz nie pojedziesz

Następnym etapem, gdy już wszystko lśni po wyczyszczeniu i umyciu możemy zabrać się za nasmarowanie wszystkich podzespołów napędu. Najlepiej zacząć smarowanie od łańcucha, który przesuwa się przez koła zębate wstępnie je smarując. Pamiętaj o używaniu specjalnych smarów i olejów do tego typu napędów. Dobre nasmarowanie łańcucha pozwoli chronić go przed niesprzyjającą aurą oraz brudem. Unikaj smarowania łańcucha gęstymi smarami, gdyż bardzo łatwo łapią one brud – później będziemy musieli usuwać grudki brudu i smaru z różnych zakamarków naszego roweru. Nadmiar oleju usuńmy suchą szmatką.

W nowszych rowerach reszta podzespołów nie wymaga smarowania, gdyż są one hermetycznie uszczelnione. Jednak jeśli chcielibyśmy poprawić pracę przerzutek i hamulców, możemy wcisnąć olej do łańcuchów w przestrzeń pomiędzy linkami a pancerzem je ochraniającym. Następnie poprzesuwajmy pancerz w tę i z powrotem po lince kilka razy, by lepiej rozprowadzić olej wewnątrz osłonki. Oprócz zmniejszenia oporów olej zabezpieczy wnętrze pancerza przed dostawaniem się brudu do środka.

Opony i hamulce

Myślałeś, że to już koniec? To się myliłeś – koniecznie sprawdź tez stan swoich opon przyjrzyj się, czy nie są popękane lub nadmiernie zużyte. Podobnie sprawa wygląda ze sprawdzeniem hamulców zanim wsiądziesz na rower sprawdź na stojaku, czy w ogóle działają czy wymagają większej uwagi, a może interwencji wyspecjalizowanego serwisu. Sprawdź też, czy przerzutki gładko zmieniają położenie łańcucha po kołach zębatych, a jeśli nie, możesz wykonać korekty samodzielnie. Na pewno znajdziesz filmy instruktarzowe w mediach społecznościowych jak to zrobić, a jeśli to przerasta Twoje umiejętności zawsze możesz zaprowadzić jednoślad do serwisu. Sprawdź też koniecznie, czy wszelkie mocowania się nie poluzowały jeśli tak dokręć je.

No to w drogę

Pamiętaj przyjacielu, że dobre przygotowanie roweru do sezonu zagwarantuje Ci przyjemność z wiosennych eskapad. Jak przyłożysz się do tego na początku unikniesz awarii później, ale pamiętaj też o bieżących konserwacjach roweru, a ich częstotliwość powinieneś uzależnić od ilości pokonywanych km i warunków w jakich użytkujesz swój rower. Konstrukcja roweru nie jest skomplikowana i jestem przekonany, że domowe warunki w pełni pozwalają nam na przeprowadzanie podstawowych napraw konserwacyjnych i dbania o nasze jednoślady.