Przeworska Kolej Wąskotorowa "Pogórzanin"
„Pogórzanin”, czyli wąsko-torowa kolejka z Przeworska do Dynowa ma już 117 lat. Po raz pierwszy dla ruchu publicznego otwarto ją 8 września 1904 roku. Początkowo jej zasadniczym przeznaczeniem był transport buraków do cukrowni w Przeworsku i przewóz płodów rolnych, drewna, żwiru oraz kamienia. Dziś stanowi największą atrakcję turystyczną powiatu przeworskiego, a jej kolejny sezon funkcjonowania właśnie się zaczyna.

Na podkarpaciu nie tylko w Bieszczadach możecie wybrać się na wyprawę wąskotorówką. Dziś kolejne zaproszenie dla miłośników kolejowych wrażeń, turystów i wszystkich którzy jeszcze nie podróżowali przeworską wąskotorówką.  Operator kolejki czyli Powiatowy Zarząd Dróg w Przeworsku serdecznie zaprasza do skorzystania z oferty Przeworskiej Kolejki Wąskotorowej „POGÓRZANIN”. Od czerwca kolejka kursuje w każdą sobotę i niedzielę, a poniżej znajdziecie więcej informacji na ten temat.

Pogórzanin

„Pogórzanin”, czyli wąsko-torowa kolejka z Przeworska do Dynowa ma już 117 lat. Po raz pierwszy dla ruchu publicznego otwarto ją 8 września 1904 roku. Początkowo jej zasadniczym przeznaczeniem był transport buraków do cukrowni w Przeworsku i przewóz płodów rolnych, drewna, żwiru oraz kamienia. Dziś stanowi największą atrakcję turystyczną powiatu przeworskiego, a jej kolejny sezon funkcjonowania właśnie się zaczyna.

Najdłuższa i najbardziej malownicza

Trasa kolejki o długości ponad 46 km ma swój początek na stacji Przeworsk-Wąski i jest obecnie najdłuższą linią na kolejach wąskotorowych w Polsce. Uznawana jest za najbardziej malowniczą wśród polskich kolejek tego typu, głównie z uwagi na różno-rodność krajobrazów. Przebiega przez doliny dwóch rzek – Wisłoka i Sanu, pola, łąki, bagniska i lasy Pogórza Dynowskiego, obfituje w liczne zakręty i podjazdy. Przecina dwa mezo-regiony: Podgórze Rzeszowskie i Pogórze Dynowskie.
Kolej wąskotorowa o rozstawie szyn 750 mm wybudowana została przez Galicyjskie Towarzystwo Przemysłu Cukrowniczego w Przeworsku. Słynie z jedynego na kolejach wąskotorowych tunelu, zlokalizowanego w Szklarach o długości 602 metrów, który przejeżdża się w zupełnych ciemnościach. Warto zwrócić uwagę na stare mosty – 2 stalowe nad rzeką Mleczka i przepiękny most kamienny, pamiętające jeszcze czasy arcyksięcia Franciszka Ferdynanda. Niewątpliwie ciekawym otoczeniem, jaki spotykamy na trasie są tory usytuowane przed domami mieszkalnymi – czasem są to tak bliskie odległości, że wydaje się, jakby kolejka przejeżdżała przez czyjś ogród.

Oferujemy podróż wagonami turystycznymi oraz wagonami pasażerskimi typu retro tzw. letniakami, które w ubiegłym roku przeszły gruntowny remont oraz modernizację. Między innymi zostało zamontowane w nich nagłośnienie i oświetlenie led. Na stacji w Łopuszce Małej znajduje się miejsce do wypoczynku, ze strzeżonym kąpieliskiem, z boiskiem do siatkówki plażowej, ze ścieżkami pieszo - rowerowymi. Jest też plac zabaw dla dzieci i miejsce do grillowania. Będzie funkcjonować mała gastronomia, Pogórzanin otrzymał regionalny certyfikat najlepszego produktu turystycznego województwa podkarpackiego.

Bogusław Urban - Starosta Powiatu Przeworskiego
Bogusław Urban - Starosta Powiatu Przeworskiego

Stacja Kolejki - Jak dojechać?

Rozkład Jazdy Wąskotorówki(czerwiec, lipiec, sierpień) - sob. i niedz.

Cennik Biletów

Więcej informacji oraz aktualne informacje na temat kursowania Przeworskiej Wąskotorówki znajdziecie na stronie internetowej przewoźnika do odwiedzenia, której Was zapraszam!