Jesień jest piękna i zachęca niejednokrotnie do rowerowych wycieczek, ale musicie pamiętać o tym, że jesienią dzień jest o wiele krótszy, a Wasza popołudniowa przejażdżka może zakończyć się o zmroku. Pomijam tu aspekt termiczny, bo gdy tylko słońce schowa się za horyzontem szybko odczuwamy chłód powietrza, a więc warto pomyśleć również o właściwej odzieży, która zapewni nam optymalny komfort podczas rowerowych wojaży. Jeśli jesteście oprócz tego kierowcami samochodów z pewnością zrozumiecie przekaz niniejszego artykułu. Kto z nas jeżdżących samochodem nie natknął się o zmierzchu lub nocą na nieoświetlonego rowerzystę? Kto z nas miał serce pod gardłem nie wiedząc co zrobić? Dlatego ten tekst jest również swoistym apelem do rowerzystów, cyklistów, kolegów na jednośladach, starszych panów wracających wieczorową porą ze sklepu po jednym piwku (albo dwóch) zadajmy o to, aby być widocznym na drodze.

O czym warto wiedzieć?

Wszyscy wiemy, że życie nie ma swojej ceny, a więc kilkadziesiąt złotych naprawdę nie jest wielkim majątkiem, aby zadbać o nasze bezpieczeństwo. Podpowiadamy co jest wyposażeniem obowiązkowym na polskich drogach, a co możecie dokupić jako wyposażenie dodatkowe i chyba nie muszę przypominać, że bezwzględnie jeździmy w kasku.

  1. Rowery muszą być wyposażone w jedno światło przednie białe lub żółte świecące ciągłym, lub migającym światłem. Może być to np. lampka na baterie, akumulatory czy dynamo.
  2. Kolejnym ważnym elementem jednośladu jest odblaskowe światło tylne czerwone, które musi być zamontowane przez cały rok niezależnie od pory dnia i roku.
  3. Każdy rower powinien posiadać co najmniej jedno światło tylne świecące ciągłym, lub migającym światłem. Tę lampkę musimy mieć włączoną tylko w porze wieczornej lub nocnej.
  4. Co najmniej jeden sprawny hamulec to wyposażenie wymagane do poruszania się po drogach.
  5. Zawsze przyda się także dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy.
  6. Dodatkowo, rower może (lecz nie musi) być wyposażony w światła odblaskowe, znajdujące się na pedałach (barwa żółta).
  7. Kolejnym dodatkowym osprzętem może być światło białe odblaskowe z przodu roweru.
  8. Możemy zamontować także dowolną ilość żółtych odblasków na kołach (co najmniej po jednym na każdym kole).
  9. Nie zaszkodzi także zamontowanie odblaskowego paska na oponie, kołach lub w innych częściach roweru.
  10. Jeżeli chcemy być doskonale widoczni po zmroku, powinniśmy zaopatrzyć się w kamizelkę odblaskową, która może nam uratować życie w sytuacjach, gdy będziemy podróżować w nocy poza miastem.

Kiedy rowerzyści mogą poruszać się chodnikiem?

W tej kwestii przepisy są jednoznaczne – jazda rowerem po chodniku jest, co do zasady, zabroniona. Chodnik służy przemieszczaniu się pieszych. Od powyższej zasady są jednak wyjątki. Otóż rowerzysta może poruszać się chodnikiem, gdy:

  • opiekuje się dzieckiem do lat 10 kierującym rowerem – chodzi tu o jedno dziecko i co jest istotne, dziecko to samo kieruje rowerem;
  • szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów – warunki te muszą być spełnione łącznie;
  • warunki pogodowe zagrażają jego bezpieczeństwu na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła).

Należy pamiętać, że rowerzysta wjeżdżając na chodnik zobowiązany jest zachować szczególną ostrożność oraz ustępować miejsca pieszym.

Bądź na bieżąco z nowymi wpisami

Zachęcam Was do śledzenia mojego bloga bo niebawem pojawią się na nim kolejne ciekawe wpisy dotyczące ciekawych destynacji zarówo w Polsce, jak i poza jej granicami.  Możecie być na bieżąco również śledząc mój Fanpage oraz mój profil na Instgram.com. Staram się dostarczać wartościowe i dopracowane treści, a także opisywać miejsca, w których miałem okazję bywać.