Gondolą nad zaporą w Solinie
Gmina Solina i Polskie Koleje Linowe (PKL) podpisały umowę sprzedaży działek nad Jeziorem Solińskim pod budowę kolei linowej. Pierwszych turystów ma ona przewieźć późną wiosną 2022 roku.

Gmina Solina i Polskie Koleje Linowe (PKL) podpisały umowę sprzedaży działek nad Jeziorem Solińskim pod budowę kolei linowej. Pierwszych turystów ma ona przewieźć późną wiosną 2022 roku.

Podpisanie umowy formalnie kończy proces przetargu, który polegał na sprzedaży nieruchomości gminnych z jednoczesnym zobowiązaniem się inwestora do budowy kolei linowej – informują PKL w komunikacie. Kolejnym krokiem będzie uzyskanie pozwolenia na budowę i wyłonienie wykonawcy inwestycji.

Solina nowy ośrodek turystyczny Grupy Polskie Koleje Linowe

– To dobry dzień dla Polskich Kolei Linowych, gminy Solina i całego województwa podkarpackiego – mówi prezes PKL Daniel Pitrus, cytowany w komunikacie. – Podpisanie tej umowy jest początkiem procesu powstania nowego ośrodka turystycznego Grupy PKL, realizowanego zgodnie z przyjętą strategią rozwoju w bardzo atrakcyjnej lokalizacji turystycznej. Dla gminy Solina jest to szansa na nowe miejsca pracy i kolejną, bardzo ważną atrakcję turystyczną – wskazuje.

Wizualizacja, materiały prasowe
Wizualizacja, materiały prasowe

– Budowa kolei widokowej nad zaporą wodną idealnie wpisuje się w naszą strategię, której osią jest tworzenie obiektów w miejscach popularnych turystycznie – dodaje członek zarządu PKL Patryk Białokozowicz.

Inwestycja warta 80 mln zł

Samorząd gminy Solina określił w warunkach przetargu minimalne nakłady inwestycyjne, jakie musi ponieść inwestor, na 80 milionów złotych.Jak donosił w październiku podkarpacki portal biznesistyl.pl, pierwszy przetarg na sprzedaż działek pod budowę kolei o łącznej powierzchni ponad 8 hektarów gmina ogłosiła w marcu. Musiała go jednak unieważnić, bo cena wywoławcza, ponad 8,5 miliona złotych, była dla PKL, jedynego oferenta, zbyt wysoka. W drugim przetargu cena była już niższa o ponad 40 procent i udało się go rozstrzygnąć.

Wizualizacja, materiały prasowe
Wizualizacja, materiały prasowe

Początkiem 1,6-kilometrowej trasy ma być stacja Plasza powyżej deptaka prowadzącego do korony zapory w Solinie. Druga i zarazem końcowa stacja, a także wieża widokowa o wysokości 56 metrów mają znajdować się na górze Jawor. Najwyższa z podpór kolei ma mieć 99 metrów wysokości. W ciągu godziny kolej będzie mogła przewieźć około 1,2 tysiąca pasażerów. Budowa ma ruszyć jeszcze w tym roku i zakończyć się w maju 2022 roku.

Polskie Koleje Linowe zarządzają aktualnie siedmioma ośrodkami w Tatrach i Beskidach: Kasprowy Wierch, Gubałówka, Jaworzyna Krynicka, Góra Parkowa, Mosorny Groń, Palenica i Góra Żar.

Wizualizacja, materiały prasowe
Wizualizacja, materiały prasowe

© Wszelkie Prawa Zastrzeżone | Źródło: turystyka.rp.pl | Grafika: PKL